Előszó
A mesterséges intelligencia kifejezés már beivódott a köztudatba, ám az emberek döntő többsége nincs igazán tisztában azzal, mit is takar valójában ez a fogalom. A legtöbben bizonyára a sci-fi írók és a hollywood-i filmek alapján ismerhetik. Az előbbire Lem gondolkodó robotja, míg az utóbbira a Skynet (Terminátor című filmek) , vagy KITT (Knight Rider) lehet jó példa. Mindegyik esetben egy számítógépes személyiségről van szó, amely vagy öntudatra ébred és teremtője, az emberek ellen fordul, érzéketlensége, érzelemmentessége, precizitása és logikája révén minden emberi illetve természetfeletti gonoszt felülmúlva, vagy éppen egy kedélyes, mindentudó hű baráttá, az ember leghatékonyabb társává programozták.
Ezek után már nemigen gondolhatjuk, pedig a valóságban az MI egy a mindennapjainkban számtalan területen alkalmazott dolog, amely igen összetett és rengeteg részterülete létezik. Talán egyszer eljön még az az idő, amikor az MI az írók fantáziájában megszületett önálló személyiséggé, majdhogynem élő, gondolkodó, érző lénnyé válik, bár ennek hasznossága legalábbis vitatható. Ám az alább ismertetett alkalmazási területeken és módszerekben igen - igen nagy hasznát veszi/veheti az emberiség.
RoboCar, a jövő autója
A Los Angeles Auto Show kiállításon egyértelműen a mesterséges intellgenciával kiegészített autócsodáké volt a főszerep. A tervezők olyan járműveket álmodtak meg, amelyek szerintük 2057-re az utakon futnak majd.
Talán 50 év múlva az utakon közlekedő járművek valóban intelligensek lesznek, önmaguktól elhozzák majd a gyermekeket az iskolákból vagy az edzésről, képesek lesznek függőlegesen parkolni, ezáltal helyet takarítva meg, mindig az adott igényeknek átalakulni sport-, túra- vagy éppen családi konfigurációba, és akár napenergiával, akár mérgező gázokkal működni.
Az Audi dizájnrészlege által bemutatott Audi Virtuea Quattro hidrogénnel működik, és holografikus projektorokkal is felszerelhető. A General Motors a GM-Onstar ANT terveit állította ki. A jármű az intelligens kábelezésnek köszönhetően bármikor átalakítható és képes lesz kikerülni a dugókat.
Virtuális autósiskola
Hollandiában egyre több olyan autósiskola nyílik, melyeben nem a közutakon tanulnak meg vezetni a diákok, hanem egy autó-szimulátorban gyakorolják be a különböző rutin feladatokat és vészhelyzeteket. Meglepő módon a virtuális környezetben tanulók jobban teljesítenek a vizsgákon társaiknál.
A Zöld Dinóra (Green Dino) keresztelt vállalkozás lelkes programozói olyan személygépkocsi szimulátort hoztak létre, melyben az irányítói eszközök: pedálok, kormány, sebváltó stb. pontosan megfelelnek a hétköznapi személyautóban használtaknak.
A legelterjedtebb típusú szimulátorukban sofőr előtt 3 vászon látható, melyekre 3 projektor vetíti a valós időben létrehozott (renderelt) látványt. Természetesen mind a visszapillantó tükrök, mind a műszerfal hűen tükrözi az aktuális állapototokat. Az ülések enyhén rázkódnak bizonyos helyzetekben és a kormányban is van erő-visszacsatolás (force feedback) a valósághűbb hatás kedvéért.
A Green Dino szimulátorainak érdekssége azonban nem ez. A cég mérnökei megtalálták azt az egyensúlyt a szükséges és az elégséges technológiai alkalmazások között, melynek segítségével termékük egyszerre valósághű és profitábilis.
A szimulátorban oktatóval és egyedül is gyakorolhatnak a diákok, de mindkét esetben utólag is végigmennek a pályán és megbeszélik a tanárral, hogy hol mit tévesztettek el.
A virtuális autósiskolák másik nagy előnye, hogy lényegesen olcsóbbak hagyományos társaiknál, hisz nem fogyasztanak benzint, nem amortizálódik az autó és az oktatótól is kevesebb időbeli ráfordítást igényel egy diák kiképzése.