flash mx 2004

Flash bemutatása

Az internet megszületése után nem sokkal megjelent a Web, ahol a szöveg már grafikai elemekkel is kiegészült. Ezek a weblapok egyre kifinomultabbak lettek, megjelentek az animációk, és a reklámok, amik a figyelem felkeltés érdekében egyre színesebbek, pulzálóbbak, és mocorgósabbak lettek. Ekkor kezdett a Macromedia cég kifejleszteni egy szoftrert amit Flash néven hoztak forgalomba. Macromedia cég jelmondata: what the web can be (ami a web csak lehet). A webhelyek egyre ízlésesebbeké, csinosabbakká és kifinomultakká váltak.

Ezzel a programmal fogunk megismerkedni a szakképzés folyamán.

Flash program megjelenése óta számos funkcióval bővült, például multimédiás vezérlőelemekkel, kép-, hang-, és videó támogatással, különböző komponensekkel, programozási lehetőségekkel és nem utolsó sorban a külső állományok kapcsolatát is lehetővé tették.

Egy kis ízelítő az animációkból: http://www.adobe.com/designcenter/gallery

Első évben az alapvetőbb funkciókkal, alkalmazásokkal ismerkedünk meg, majd belekóstolunk a Flash oldal készítésébe, publikálásába is.

lap tetejére

Feladata

video megnyitása

A Flash MX 2004 többrétű, vektorgrafikai alapokon nyugvó, de raszteres elemek használatát is támogató interaktív program.

A raszteres grafika képpontokból áll, soronként és oszloponként kerülnek megjelenítésre. Tároláskor az összes képpont színét rögzítjük, így az állományunk nagy lesz. Mentéskor több lehetőségünk is van a formátum kiválasztására például a JPG és a GIF tömrített, ezért az alkalmas interneten történő megjelenítésre.

A vektoros grafikánál nem kell eltárolni a körvonalat alkotó képpontok helyét és színét, mivel azok egyszerű képlettelé leírhatók. Egy kör megrajzolásához a kör középponti koordinátája, a kör sugara és színe is elegendő. Ennélfogva a vektoros képek mérete sokkal kisebb a raszter grafikus képeknél. További előnye, hogy korlátlan mértékben nagyítható minőség romlás nélkül (ez a raszteresről nem mondható el).

Az állóképek egymás utáni megjelenítését animációnak hívjuk. A Flashben 8 és 12 kép per másodperc között a legideálisabb (a mozifilmek 24 képkockát játszanak le másodpercenként). A Flash MX 2004 rengeteg lehetőséget kínál mozgókép előállítására. Az interaktivitás megvalósítására is sok lehetőség van. Sajátos programozási nyelvezete van (ActionScript), teljes szabadságot kínálva ezzel a programozóknak.

A Flash segítségével készíthetünk az internetre látványos animációkat amik multimédiás elemeket is tartalmaznak, egyszerűbb játékokat, animált weblapokat.

lap tetejére

Telepítés

  • Indítsuk el az install állományt.
  • Miután a telepítő kitömörítette a fájlokat, kattintsunk a 'next' gombra.
  • Fogadjuk el a licensz feltételeket a 'yes' gombra kattintva.
  • Válasszuk ki a telepítés helyét.
  • Jelöljük be a kívánt böngészőket.
  • Ismét kattintsunk a 'next' gombra és már települ is a programunk.
  • A telepítés utolsó szakaszában kerül sor a FlashPlayer telepítésére, ahol a nyelv választása után megjelennek a kívánt böngészők.
  • A végén kattintsunk a 'finish' gombra.
  • Első indítás során válasszuk a 30 napos próbaverziót, majd a Flash MX Professional 2004-et (később is választható a Help/Switch to Flash MX Professional 2004 menüponttal)

lap tetejére

Használata

video megnyitása

Megismerkedünk a program indításával, az ablak részeivel (időegyenes a hozzátartozó rétegekkel, színpad, eszközpaletta, különféle funkciójú lebegőpanelek).

Kitérünk a dokumentum tárolására (.fla, .swf, .html), új dokumentum létrehozására, meglévő dokumentum betöltésére, animációk lejátszására.

Videó mérete: 32,7 M
Videó hossza: 9 perc 30 mp

Létrejött állományok:

lap tetejére

Felhasználói felülete

video megnyitása

Megismerkedünk a segédhálóval és annak tulajdonságaival, hogy igazodnak az objektumjaink az általunk beállított hálóhoz. A vonalzók használatával, mértékegységeivel, segédvonalak létrehozásával, rögzítésével, szerepével.

A Flash MX beállításainál a színpad méretével, alakzathoz igazításával, háttér színének megváltoztatásával, lejátszott képkockák számának módosításával. Továbbá megismerkedünk a visszavonási szintek átállításával, több objektum kiválasztásával, kijelölő szín megváltoztatásával.

Videó mérete: 51,8 M
Videó hossza: 15 perc 13 mp

Létrejött állományok:

lap tetejére

Színpad

video megnyitása

Színpadon történik az alakzatok, képek, animációk készítése, tervezése.

Átnézzük a szerkesztőfelületet, a rétegek és az időegyenes ablakát, a munkaterületek méretváltozásait, panelek testraszabásait, elhelyezésüket.

 

Videó mérete: 34,1 M
Videó hossza: 10 perc 23 mp

Létrejött állományok:

lap tetejére

Színek használata

video megnyitása

Az eszköztár panel különféle eszközöket tartalmaz. Szerkesztés műveleteinél használhatjuk. A kiválasztott eszközökhöz tartoznak különböző opciók, ezek befolyásolják a művelet végrehajtását.

Megismerkedünk a color palettával, a vonal színével és a kitöltés színével, a color swatches palettával és a color mixer palettával.

Átnézzük a különböző lehetőségeket az alakzatok kitöltésére.

Videó mérete: 50,2 M
Videó hossza: 15 perc 01 mp

Létrejött állományok:

lap tetejére