Tanuló szoftverek

2006 február 17 Forrás: Agent portal

Gépitanulás-kísérletek 

Saját hibáikból tanuló, azokat korrigáló, önmaguktól tökéletesedő szoftverek fejlesztésére már a kései hatvanas években tettek kísérleteket.  
A jobb (például genetikus) algoritmusok, az egyre komolyabb számítási kapacitás hatására változik a helyzet: az infokommunikációs technológiák fejlődésével növekszik a gépi tanulás (machine learning) iránti igény, a szakterület perifériális jelenségből előbb-utóbb mainstream-mé lesz.

Autóversenyző program

Thrun és társai több új gépitanulás-technikát használtak fel a DARPA sivatagi Nagy Kihívásán tavaly ősszel első helyezett, sofőr nélküli autót navigáló szoftver fejlesztésekor. A jármű menet közben tanulta meg a terepviszonyokat, s alkalmazkodott hozzájuk sikeresen - a Stanford-csapat nagy örömére. A tudós nemcsak a végeredménnyel volt rendkívül elégedett, hanem a szakterület jelenállapotával is: "egy nap alatt tudok kódot fejleszteni, ami kézzel fél hónapig eltartana." 

Sivatagi verseny

2005 október 10 Forrás: HWSW

Történelmet írt egy sofőr nélküli, tisztán számítógépek által irányított Volkswagen Touareg terepjáró: a világon elsőként teljesítette a DARPA Grand Challenge-et, egy több mint 200 kilométeres versenyt a Mojave sivatagan. A Stanley névre keresztelt autót a Stanford egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó kutatólaboratóriuma készítette fel.

A DARPA, az amerikai védelmi minisztérium kutatás-fejlesztési részlege tavaly egymillió dollárt ajánlott annak a csapatnak, amelynek autója 10 órán belül teljesíti a távot, azonban 2004-ben még a legjobb autó is csak alig több mint 10 kilométert tudott haladni a sivatagban, aztán elakadt. Idén a díj már kétmillió dollár volt, a megemelt tét meghozta gyümölcsét, ugyanis a tavalyi 106 után idén összesen 196 csapat nevezett a versenyre, amelyek közül 23-an jutottak a hétvégi döntőbe.

Stanley

A Stanley tájékozódását GPS, lézeres szenzorok, valamint kishatótávolságú radar segítette. Az akadályok leküzédésben emellett rendelkezésére állt két kamera, amelyet a vezető és az utas képzeletbeli helyére építettek be. A nagyfelbontású képeket az autó intelligens szoftvere folyamatosan elemezte és így határozta meg a következő "lépést". Az autó agya egy fürtözött rendszer volt, amelyet összesen hét darab Pentium M processzoros noteszgépből állítottak össze és a csomagtartóba szereltek be olyan módon, hogy a rázkódás ne tehessen kárt bennük. Az összes lényeges szoftverből folyamatosan több példány futott egyszerre.

TerraMax

Az idei verseny talán legnagyobb meglepetését a Gray csapat okozta. A hibridhajtású, napelemekkel is felszerelt Ford Escape terepjárót a biztosítótársaság informatikai részlegének munkatársai és a Tulane egyetem diákjai bütykölték meg úgy, hogy sofőr nélkül is képes legyen haladni. A Kat 5 végül sikerrel célba ért a negyedik helyen, 7 és fél óra alatt teljesítve a sivatagi útvonalat.

Az amerikai védelmi minisztérium azért folytat erőteljes kutatásokat a robotika és a mesterséges intelligencia irányába, mert az Egyesült Államok feltett célja, hogy 2015-re a katonai járműveinek 30 százaléka már sofőr vagy pilóta nélkül működjön annak érdekében, hogy egy esetleges háború a lehető legkevesebb emberéletet követeljen -- legalábbis amerikai oldalon.

Robotautók viszik az utasokat egy angol kisvárosban

2007 október 6 Forrás: Index

Az angliai Daventryben mutatták be az első vezető nélküli autót Európában. A EU CityMobil projektje keretében kifejlesztett járművet a kisváros bizonyos pontjain elhelyezett nyomógombokkal lehet majd hívni és csak meghatározott útvonalakon haladhat.

A CityMobil az EU egyik legnagyobb kutatásfejlesztési projektje. A tíz tagország 28 kutatóintézetét tömörítő konzorcium tavaly nyáron kezdett el dolgozni azon, hogy városi környezetben használható intelligens járműveket, közlekedési rendszereket hozzanak létre. A projekt célja, hogy az urbanizáció következtében megnövekedett autóhasználatot biztonságosabbá, ésszerűbbé tegyék. Ezt egyrészt a tömegközlekedés megújításával, másrészt a személyautó használat biztonságosabbá tételével szeretnék elérni a kutatók. Az autózás fejlesztését sokan úgy képzelik el, hogy több információval látják el a vezetőt, illetve több automatizált segítséget kap az autó irányításában.

Autonóm ágensekként viselkednének és kommunikálnának egymással a járművek, valamint megfelelő mennyiségű információt szereznének a környezetükről, és egymásról jóval biztonságosabb lenne a közlekedés.

A hálózatban működő autonóm-autók jelentősen visszaszorítanák a károsanyag-kibocsátást, hisz ha a járművek együttműködnének, jobban lehetne a forgalmat optimalizálni, ezáltal radikálisan csökkenne a fölöslegesen elhasznált üzemanyag mennyisége.

A kisautó egyelőre nagyon alacsony sebességgel halad, így nem kell tőle félniük a húszezres kisváros lakóinak. Csak előre meghatározott útvonalakon közlekedik, kamerái és lézerei segítségével képes kikerülni az akadályokat, elsőbbséget adni a megfelelő helyeken, stb. Az útvonal bizonyos pontjain nyomógombok vannak elhelyezve, ezekkel lehet odahívni az autót. Beszállás után csak a célállomást kell közölnünk egy érintő képernyőn, és nyugodtan hátradőlve gyönyörködhetünk a látnivalókban.

Intelligens autókat fejlesztenek Németországban

2005 december 25 Forrás: SG.hu

Német mérnökök és informatikusok olyan személygépkocsik létrehozásán fáradoznak, amelyek képesek - akár a vezető beavatkozása nélkül, önállóan is - közlekedési döntések meghozatalára. Amennyiben a program sikeres lesz, létrejöhetnek a baleseteket maguktól kikerülő, a benzinkutakba vagy a szervizekbe önállóan betérő autók.

A projektben számos szervezet és egy egyetem vesz részt, a munkákat a Német Kutatási Egyesület (DFG) koordinálja. A kutatócsoportok tagjait, mérnököket és informatikusokat az ország legkülönbözőbb oktatási és kutatási intézményeiből, például a Müncheni Műszaki Egyetemről, a Karlsruhei Egyetemről és a német hadsereg (Bundeswehr) Neubibergi Egyeteméről válogatták össze.

A projekt keretében kiemelt feladatnak számít a különböző audio- és főleg videószenzorok, valamint a fedélzeti számítógépek fejlesztése, illetve a meglévő rendszerek tökéletesítése, még gyorsabbá és megbízhatóbbá tétele.

Az autók feladata lesz például az adott közlekedési sávban való haladás, vagy egy másik sávra való áttérés, jelzőlámpák leolvasása, sebességcsökkentés, más járművek közlekedésére való figyelés. A program részét képezi két vagy több intelligens autó működésének összehangolása is.