Baleset-előrejelzés adatbányászattal

2007 április 5 Forrás: Agent portal

Az Ohiói Állami Egyetem Statisztikai Konzultációs Központjának kutatói olyan számítógépes modell dolgoztak ki, mellyel sikeresen tudják meghatározni a balesetveszélyes területeket egy adott időszakban. A rendőrséggel együttműködve első lépésben létrehoztak egy adatbázist, melyben a korábbi évek összes balesetének előfordulási helyét, idejét, az aktuális időjárási körülményeket, az autó sebességét, a baleset okát, a vezető esetleges alkoholos befolyásoltságát, stb. rögzítették. Ezt az adathalmazat dolgozták fel a SAS nevű adatbányász alkalmazással.

A feldolgozás eredményeképp egy olyan modellt alkottak, mely minden időpontban az állam minden útszakaszára pontos előrejelzéseket képes tenni a baleseti veszélyeztetettséget illetően. A rendszer a Google Earth-re épített hibrid alkalmazásban (mash-up) színekkel jelzi, hol vannak azok az útszakaszok, ahol valószínűbbek a karambolok. Egyrészt a kutatók szeretnének a rendőrség segítségére lenni a megfelelő útszakaszok hatékonyabb ellenőrzésében, másrészt valós időben követve a baleset-előrejelzést az autósok el tudják kerülni a veszélyes területeket.

A rendszer nagy hiányossága, hogy nem veszi figyelembe a forgalom jelenlegi állapotát, hanem kizárólag korábbi adatokból dolgozik. Köztudott, hogy a forgalmi dugók nagysága erősen korrelál a balesetek számával. Ezt az összefüggést, ami az előrejelzés pontosságát is javítaná, egyelőre nem használták fel modelljükben az ohiói kutatók.

Az informatika megoldásai a közlekedési káoszra

2007 július 27 Forrás: Index

Az IBM kutatói szerint eljött az intelligens forgalomirányító rendszerek, a veszély esetén önállósodó autók, és az utasok számához automatikusan igazodó menetrendek kora.

A forgalmi dugók elkerülésére megoldás lehet a közlekedési lámpákat intelligensen, a forgalmat valós időben követő vezérlő rendszerek kifejlesztése – ezek mindig az adott helyzetnek megfelelően szabályoznák a piros és zöld jelzések idejét. Hasonló módon szabályozhatják az intelligens forgalomirányító rendszerek a változtatható irányú sávokat is az utakon.

Az elképzelés szerint a járművek információt cserélnek egymással és az úthálózattal: a felkeményedő gázpedál figyelmezteti a sofőrt, a követési távolságra, nehezebben forgatható kormány jelzi, ha veszélyesen közel kerülne egy másik járműhöz, sőt az autók akár maguk is automatikus korrekciót hajthatnak végre szükség esetén.

A tömegközlekedésben az utastájékoztatás hozhat információs forradalmat: Az utasok mobiltelefonjaikra kaphatnak folyamatos értesítést a vonatok és buszok érkezéséről, vagy késéséről. Ez a kommunikáció azonban kétirányú is lehet: a közlekedési vállalat az utasok tartózkodási helye alapján rugalmasan változtathatja a menetrendet, vagyis ha a rendszer érzékeli, hogy sokan várnak a buszra, beiktathat egy plusz járatot.

A reptereken az IBM szerint a kapuk, ki- és beléptetési pontok közötti terhelés elosztásában segíthetnek az informatikai rendszerek, illetve a csomagkezelés hibáinak kiszűrésében.

Gépi látás

2006 július-augusztus Forrás: MI újság

A lopott autók keresésénél, rendszámfelismerésnél viszonylag megbízhatóan mûködik a „gépi látás”. Már a mozgó autók rendszámának a felismerése is egészen jól megy, bár néhány esetben más feliratot talál meg egy ilyen rendszámkeresõ modul – míg ezzel szemben azért egy embernek egy rendszám beazonosítása triviális feladat. Azonban gyorsaságban már felveszik az ilyen rendszerek a versenyt az emberi agy képazonosításával, egy rendszám megkeresése egy képen a másodpercnél kevesebb idõ alatt megtörténik, és az adatbázisban való keresés is igen rövid idõt vesz igénybe. A nehézséget az okozza, ha a rendszám koszos, tükrözõdik a kép, az autó erõsen „bemozdul”vagy más feliratok is vannak a képen.

Hálózatba kötné az autókat a BMW

2006 március 2 Forrás: Autó-motor

Az autógyártó cég információs és kommunikációs részlege egy új programot indított el. A Connected Drive névre keresztelt projekt célja a személy- és tehergépkocsik belső hálózatának kialakítása, illetve külső hálózatba való kötésük. A tervek szerint az egymáshoz közel lévő, forgalomban lévő autók közt egy ad-hoc helyi hálózat jönne létre.

Az első és legfontosabb a sávváltó segédprogram. Ez egy fedélzeti radar segítségével folyamatosan figyeli az autó mögötti forgalmat és észleli, ha egy jármű nagy sebességgel közeledik. Ekkor bekapcsol egy vészvillogó, amelynek fényeit a vezető a visszapillantó tükörbe nézve jól láthatja. A fedélzeti rendszer emellett képes arra is, hogy érzékelje a gépkocsi előtt haladó forgalmat, így azonnal értesül például egy balesetről, egy úttorlaszról vagy egy dugóról. Erre a feladatra a legalkalmasabbak a különböző ultrahangos, infra-, radar- és lézeres szenzorok.

Az úttesten fekvő vagy azon átfutó élő tárgyak felderítésére használhatók infra- vagy hőkamerák, a távolságmérésre pedig a legjobban a fedélzeti radarok alkalmazhatók. A cél, hogy ezeket a szenzorokat és berendezéseket egyetlen fedélzeti rendszerré olvasszák össze és a beérkező adatokat a belső hálózat kielemezze, döntéseket ajánljon a vezetőnek vagy akár helyette hozzon meg. További cél az is, hogy az egyes autók képesek legyenek egymással megosztani ezeket az információkat, így egy adott területen haladó minden autó értesülhetne egy balesetről vagy dugóról. Ezáltal nem csak kevesebb stressz éri majd a vezetőket, de gyorsabban is eljuthatnak úticéljukhoz és minden eddiginél nagyobb biztonságban közlekedhetnek. 

Az összegyűjtött információkba tartoznának nem csak a közlekedési, de a vezető egészségügyi állapotára, az utak állapotára vagy az időjárásra vonatkozó adatok is. A rendszer részét képeznék a hőmérők, a blokkolásgátló, az ASC, a DSC, a légkondicionáló és a navigációs berendezés, a fékek és az ablaktörlők is. Ezeknek az információknak a birtokában - kapcsolódva a többi autó rendszeréhez - az adott személy- vagy tehergépkocsi képes lesz arra, hogy egy tökéletesen biztonságos útvonalat tervezzen vagy akár a meglévő útvonalat módosítsa. Amennyiben például esni kezd az eső, az autó ezt azonnal érzékeli a légköri nyomás és hőmérséklet megváltozásából, bekapcsolja a fényszórókat és az ablaktörlőket, valamint csökkenti a sebességet. 

Sikeres intelligens autó-tesztek

2006 december 7 Forrás: SG.hu

A DaimlerChrysler szakemberei sem akarnak kimaradni a folyamatból és létrehozzák a maguk intelligens autóit.

A DaimlerChrysler igazi úttörőnek számít a területen. A most tesztelt rendszerben benne van az elmúlt esztendők valamennyi vívmánya. Amennyiben egy autó veszélyt észlel, azonnal továbbítja az információkat minden járműnek 500 méteres körzetben. Az autókban van ABS-rendszer, elektronikus menetstabilizáló, fedélzeti navigációs rendszer valamit számtalan szenzor.

Amikor az egyik jármű jeges útfelületet, ködöt vagy útakadályokat észlelt beépített szenzorainak segítségével, azonnal továbbította az információkat másik négy társának. A figyelmeztetés pedig másodpercekkel később megjelent a vezetők előtt található kijelzőkön. Hiába intelligens autók azonban ezek a járművek, dönteni még az embernek kellett.

Talán eljuthatunk majd oda, hogy az egymással szabványos intelligens autóknak köszönhetően ki sem alakulnak majd dugók és balesetek.

Az intelligens jelzőlámpáké a jövő

2007 április 12 Forrás: SG.hu

A felső-bajorországi Ingolstadtban 46 jelzőlámpát módosítanak, így azok a hagyományos társaiknál intelligensebbek lesznek és lehet, hogy akár még beszélni is megtanulnak majd.

A helyi vezetők, a Müncheni Műszaki Egyetem, az Audi és a Gevas Software cég szakemberei úgy döntöttek, hogy Ingolstadtban kísérletképpen 46 jelzőlámpát módosítanak, ezek többsége a nagy forgalmú kereszteződésekben található. A rendszer neve stílusosan Travolution lett, amelyet az angol Traffic és az Evolution szavakból hoztak létre.

A jelzőlámpákban lévő alrendszerek mérik az adott sávok közlekedési adatait, hány autó megy át meghatározott időközönként stb., majd ezeket az információkat továbbítják egy központi számítógépnek. A Travolution képes meghatározni körülbelül öt perce előre, hogy nagyjából milyen forgalom várható.

A Travolution második szakaszában három jelzőlámpát látnak el vezeték nélküli rendszerekkel, így az autók akár már maguk is kommunikálhatnak a jelzőlámpákkal. "Egy a gépkocsikban lévő kijelző segítségével a mintegy 200 méterre lévő kereszteződésben elhelyezett lámpa tájékoztatja a vezetőt arról, hogy mikor fog zöldre váltani. Amennyiben az autós módosítja a sebességét és még időben odaér, zöld lesz a lámpa, így akár 15 százaléknyi benzin is megspórolható" - szögezte le Cornelius Menig, az Audi projektvezetője. Az első eredményeket idán áprilisban értékelik majd ki.

Computer irányítású autópálya

Bemutatták Amerika első olyan automatizált autópályaszakaszát, mely lehetővé teszi, hogy számítógépek vezessék az autókat.
Miután a számítógép átvette az irányítást, a vezetők levehetik kezüket a kormánykerékről, lábukat a pedálokról és szemüket az útról. Az első 15 másodpercig igazán izgalmas, aztán teljesen unalmassá válik. Olyan, mint sofőrrel utazni.
A kísérlet csupán bemutató volt, pillantás a jövőbe. Az ehhez szükséges különlegesen felszerelt autók még nem kaphatók a nagyközönség számára. A prototípus autópálya helyét, melynek 2002-re kellene elkészülnie, még ki sem választották.
A kísérleti autópályán olyan tesztjárművek navigáltak végig, melyeket videokamerákkal, mágnesekkel és radarral szereltek fel. A forgalmi sávok két oldalán az aszfaltba beépített apró mágnesek teszik lehetővé a magnetizált járművek számára, hogy állandóan a sáv határain belül tartsák magukat. A bemutatón részt vett egy tucat autó és busz visszapillantó tükrére vagy szélvédőjére egy hüvelykes videokamerákat szereltek fel, melyek az út mentén elhelyezett vizuális segédeszközöket követik.
A terv támogatói azt állítják, hogy több millió dollárt lehet vele megtakarítani, mert meglevő infrastruktúrára épít, és nem szükséges újabb autópálya-sávokat építeni.