Skip to Content

Fórum

2009.06.10.
Ma ismét a Stord Vidaregaande Skule iskolába kezdtük a napot. Egy fórumon vettünk részt, ahol a tanárok, a gyerekek segítői és az iskola pszichológusai is jelen voltak.
Mind kiderült a problémás gyermekkel először az osztályfőnökök elbeszélgetnek és megvitatják, hogy mi  a probléma. Ha például az egyik gyerek bukásra áll, megvitatják a diákkal, hogy korrepetálást kér, vagy esetleg másik csoportba járna. Lehetőség van arra is, hogy az összes gyengébb tanulót egy csoportba gyűjtik és így foglalkoznak velük. Ezt a gyereknek kell eldönteni, nem erőszakolhatják rá a döntést.
A tanárnak jelentést kell készíteni arról, hogy  a korrepetálás elég vagy még folytatni kell-e a tanulónak.
Próbálják a tanórákat úgy elrendezni, hogy egy évfolyamban egyszerre legyenek (angol, matematika), mert így egyszerűbb összerakni a korrepetálásra járó gyerekeket, és egy plusz tanár beiktatásával könnyebb a felzárkóztatásuk.
Ha nem tudják megoldani a gondokat, a szociális munkáshoz és az úgynevezett ötletbörzés csoport elé kerül az eset, ahol akciótervet készítenek. Ezt a programot a következő gyűlés előtt megvitatják, hogyan fejlődött a gyermek, ha kell korrigálják a tervet.
Sajnos sok a rossz szakmaválasztás a fiatalok körében, rossz irányba indultak. Nekik az ifjúság védelmis keres egy testhezállóbb szakmát., Kivesz a diák 1 évet, dolgozik ebben a szakmában, azon a munkahelyen amit szintén az ifjúság védelmis munkatárs talált számára. 1 év múlva mikor már eldöntötte a gyerek, hogy tetszik-e neki ez a szakma, visszamehet az iskolába és folytathatja tanulmányait ezen a szakon.
Hétvégeken a diákok dolgoznak, általában kávézóban, vagy boltban.
Évi 4 fogadónapot tartanak (félévente kettőt) az osztályban tanító tanárok, és a problémákat megvitatják. A diákok nem csak az osztályfőnökhöz fordulhatnak, hanem egyből a szociális gondozóhoz is, aki szintén rész tvesz ezeken a  fogadónapokon.
A problémás osztályokban 12-13 gyermek jár, normál osztályokban 27-30 gyerek, de ezekben  a nagy létszámú osztályokban 2 osztályfőnök is segíti a gyermeket.
 
A problémás gyermekhez tartozik egy önkormányzati koordinátor is, egy-egy megbeszélés alkalmával egy sereg ember gyűlik össze, azért mert ha az iskolában végzett a diák, hiteles képet kapnak arról, hogy jól tart a gyerek a fejlődésben.
Évközben a szülők bármikor hívhatják az iskolát, de kéthetente az iskola is küld a szülőknek értesítőt mit terveznek a következő két hétben. E-mailben képeket is küldenek, folyamatos  a kapcsolat tartás. Üzenő füzet is van ami inkább egy naplóra hasonlít, például reggelizett-e a gyerek.
Tavaly volt egy autista diák aki megtámadta a tanárát. Mint kiderült fájt a foga, csak nem tudta elmondani mi a baj. Nem szabadott erőszakot alkalmazni nála, nem lehet rángatni, bántani, fájdalmat okozni neki, így bezárták egy szobába. Mikor kiderült, hogy  a fogfájás miatt történt az agressziója 4 ember kellett ahhoz, hogy  elvigyék a fogorvoshoz. Az autista emberekre jellemző, hogy egyszerre csak egy dologra tud koncentrálni, ha bármi közbejön összeomlik. Apró jelekre is nagyon oda kell figyelni. Periódusok vannak náluk, hol jobb, hol rosszabb. Olyan a szobájuk, hogy a bútorok is le vannak csavarozva, a televízió is egy bokszban van elhelyezve.
Két egyéni tanulási tervet dolgoznak ki minden sérült diáknak, külön az első, és külön a második félévre. Az egyes programok végén értékelés készül a diákokról.
Korházi oktatók is segítik a munkát, ha egy súlyos depressziós gyerek korházba kerül, azért hogy ne essen ki az iskolából . 2,5 tanár van erre a státuszra. Először napi 15 percet, majd 30-at, később 1 órát is lehet a korházban tanítani a gyermeket. Az a cél, hogy visszatérjen az iskolába. Sokszor az iskolában tanító tanár megy  a korházba is oktatni. Van olyan diák is aki az iskolában csak 60 percet bír ki, akkor Ő hazamehet. Mindig csak pici célokat tűznek ki, például, hogy egyedül jöjjön be az iskolába.
Délután egy lazacfarmra mentünk. Itt tenyésztik a lazacokat egészen 6 dekás korukig, mikor is kiengedik őket a tengerre. Nagyon érdekes volt számunkra, hogy minden egyes lazacot beoltanak betegség ellen. Ez többszázezer halat jelent. Gépesítve végzik az oltásokat, először elaltatják őket, majd egy futószalagon történik az oltás.
 
Volt egy keltető terem és kétfajta neveltető helység. A kisebb medencékben 40000 db lazac volt, a nagyobb tartályokban pedig 300000 db hal növekedett. Mikor elérik a 6 dkg súlyukat egy nagy csőben 15 percig utaznak a halak, hogy eljussanak a tengerre .
Utána Sigmund Soerensen faház elemeket gyártó üzembe vitt el minket, majd egy üdülőövezetbe, ahol ezeket a házakat építették.
 
Egy magániskolát is meglátogattunk. Ez az iskola ugyan nem ad olyan végzettséget, amivel el lehet helyezkedni. Alternatív módszerekkel próbál tehetséget kutatni. Amelyik diák tanácstalan mit kezdjen az életben, akkor is jöhet ebbe az iskolába, akár csak egy évig is, itt motivációt kaphat, majd visszamehet az állami iskolába.
 
Este egy nagy sétát tettünk a közelben lévő rádiótoronyhoz.